Παρασκευή
29-03-2024
13:08
Καλωσόρισες Επισκέπτης
RSS
 

Main Publisher Registration Login
Άρθρα »
Site menu

Catalog categories
Χτίζουμε καριέρα
Η γωνιά του φοιτητή
Αυτό το ξέρατε?

Ενδιαφέρον

Κατασκευές βήμα-βήμα

Τέχνη Σερβιρίσματος

Ομορφιά βήμα-βήμα

* * *


Λέξεις κλειδιά

Κουτσομπολιό

Αρχική » Άρθρα » Καριέρα - Σπουδές » Αυτό το ξέρατε?

Διαφήμιση και καταναλωτές
Οι κυβερνήσεις ανησυχούσαν για τη δύναμη των ΜΜΕ από τον 15ο αιώνα, την εποχή που ο Gutenberg ανακάλυψε το τυπογραφείο. Σήμερα, τα ΜΜΕ είναι κάτι πολύ περισσότερο από βιβλία, περιοδικά και εφημερίδες. Περιλαμβάνουν – την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο, το διαδίκτυο και τα μηνύματα μέσω κινητών τηλεφώνων (SMS) – οτιδήποτε μπορεί να μεταφέρει μηνύματα, είτε αυτά έχουν σκοπό να πληροφορήσουν, να ψυχαγωγήσουν ή να μας πείσουν, όπως στην περίπτωση της διαφήμισης.

Στις μέρες μας δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ πληροφόρησης, ψυχαγωγίας και πειθούς. Για παράδειγμα, ένα δελτίο ειδήσεων μπορεί να φαίνεται ως καθαρή πληροφόρηση, αλλά οι ειδήσεις επιλέγονται με σκοπό να προσελκύσουν το κοινό και άρα έμμεσα λειτουργούν ως μέσω για να πείσουν.

Επομένως, όλα τα ΜΜΕ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μας πείσουν ή να μας κάνουν πλύση εγκεφάλου. Όμως, ο σκοπός της διαφήμισης είναι πάντα να μας πείσει να αγοράσουμε ένα προϊόν, το οποίο προϋποθέτει να μας πείσει ότι το χρειαζόμαστε. Στην Ε.Ε. Πολλά προϊόντα δεν επιτρέπετε να διαφημιστούν, όπως τα φάρμακα, ή μπορούν να διαφημιστούν με συγκεκριμένους τρόπους, όπως τα τσιγάρα.

Η επίδραση της τεχνολογίας

Η διαφήμιση σήμερα είναι μια τεράστια, παγκόσμια βιομηχανία δισεκατομμυρίων ευρώ, αλλά άρχισε ως ένα ταπεινό εγχείρημα στις εφημερίδες του 17ου αιώνα. Οι πρώτες διαφημίσεις αφορούσαν απλώς περιγραφές των αντικειμένων προς πώληση. Αλλά όλα άλλαξαν με τις εξελίξεις της τεχνολογίας του 19ου αιώνα, καθώς μπορούσαν να προστεθούν εικόνες και να χρησιμοποιηθούν χρώματα.

Η σύγχρονη διαφήμιση δημιουργήθηκε τον 19ο αιώνα από πρωτοπόρους όπως ο Thomas Barratt, ο οποίος χρησιμοποίησε καλλιτεχνικές εικόνες αγγελικών παιδιών για την προώθηση του σαπουνιού Pears – συνδέοντας τα χαρακτηριστικά των παιδιών (αγνότητα και αθωότητα) με αυτά που ήθελε να προσελκύσουν τους αγοραστές (απαλότητα και αγνότητα). Αυτός είναι περίπου ο τρόπος που λειτουργεί η διαφήμιση και σήμερα.

Αργότερα, την βικτοριανή εποχή οι διαφημιστικές εταιρίες άνθησαν και στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, η προπαγάνδα αποτέλεσε βασικό όπλο. Την δεκαετία του 1920, οι διαφημιστές επεκτάθηκαν στον κινηματογράφο και στο ραδιόφωνο. Καθώς μετά τον πρώτο παγκοσμιο πόλεμο άρχισαν να παράγονται περισσότερα προϊόντα, ο ανταγωνισμός αυξήθηκε και οι διαφημιστές προσπαθούσαν να “δημιουργήσουν ανάγκες”.

Την δεκαετία του 1950, όταν οι άνθρωποι απέκτησαν το υψηλότερο εισόδημα από ποτέ άλλοτε, η καταναλωτική κουλτούρα και η διαφήμιση απογειώθηκαν, ιδιαίτερα μετά από τον ερχομό της τηλεόρασης και των “διαφημιστικών διαλειμμάτων”.

Ο ετήσιος τζίρος του τηλεοπτικού κλάδου ξεπερνάει τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το διαδίκτυο

Το διαδίκτυο δημιούργησε νέες προσεγγίσεις στην διαφήμιση, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και δικτυακών τόπων για την γνωστοποίηση προϊόντων. Τα ανεπιθύμητα ηλεκτρονικά μηνύματα (spam) είναι δύσκολο να ελεγχθούν. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι τα μισά από όλα τα ηλεκτρονικά μηνύματα είναι πλέον ανεπιθύμητα.

Η διαφήμιση συνεχίζει να εξελίσσεται και οι νέες τάσεις περιλαμβάνουν τις διαφημίσεις πάνω στο ταξί, λεωφορεία, ποδήλατα, ενώ οι εταιρίες εξετάζουν ακόμα και την πιθανότητα τοποθέτησης διαφημίσεων στο διάστημα ώστε να είναι θεατές από την γη.

Η τέχνη της πειθούς

Σύμφωνα με το νόμο της Ε.Ε., οι διαφημίσεις δεν πρέπει να είναι παραπλανητικές. Αυτό όμως είναι κάπως σχετικό! Ενώ δεν επιτρέπετε να αναφέρεται ότι “το πρόχειρο και κακό φαγητό (junk food) είναι καλό για την υγεία”, επιτρέπετε μια εικόνα ενός υγιούς και αδύνατου ατόμου που τρώει αυτό το φαγητό, η οποία στην ουσία μεταφέρει το ίδιο μήνυμα. Οι πολέμιοι της διαφήμισης υποστηρίζουν ότι ο βασικός σκοπός της είναι η προώθηση ενός παραπλανητικού τρόπου ζωής – ότι η αγορά και κατανάλωση προϊόντων θα μας κάνει νεότερους, πλουσιότερους και πιο ευτυχείς.

Εικόνες τελειότητας

Καθώς ο σκοπός της διαφήμισης είναι ουσιαστικά η πώληση προϊόντων, δεν ασχολείται με τα άλλα μηνύματα που μεταφέρονται στο κοινό. Έτσι, χρησιμοποιούνται εικόνες μισόγυμνων γυναικών και ολοένα περισσότερο και ανδρών, χωρίς οι διαφημιστές να ασχολούνται με το εάν αυτές οι εικόνες ορίζουν τους ανθρώπους ως σεξουαλικά αντικείμενα. Έρευνες δείχνουν ότι οι άνδρες στις διαφημίσεις συνήθως παρουσιάζονται ως επιθετικοί, ενώ οι γυναίκες ως παθητικές. Ενώ αυτά τα στερεότυπα χαρακτηρίζουν όλα τα ΜΜΕ, στις διαφημίσεις είναι ιδιαίτερα ορατά.

Σπάνια οι άνθρωποι, που βλέπουμε στις διαφημίσεις, είναι παχοί, γέροι ή φαλακροί – εκτός και αν είναι καρτούν. Συνήθως, οι εικόνες των μοντέλων στις διαφημίσεις έχουν περάσει από ψηφιακή επεξεργασία, δημιουργώντας ακόμα πιο ψεύτικες εικόνες φυσικής τελειότητας. Οι διαφημίσεις μόδας χρησιμοποιούν αφύσικα αδύνατα μοντέλα: οι ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι αυτές οι εικόνες αρκούν για να προκαλέσουν αισθήματα μειονεξίας και ακόμα να συμβάλλουν στην ανάπτυξη διατροφικών διαταραχών στις γυναίκες. Γι' αυτό το λόγο, στις κλινικές στις οποίες αντιμετωπίζεται η ανορεξία απαγορεύονται όλα τα περιοδικά μόδας. Με το ίδιο σκεπτικό, οι άνδρες στις διαφημίσεις προβάλλουν μία υπερβολικά αρρενωπή εικόνα, την οποία πολλοί προσπαθούν να αποκτήσουν μέσω λήψης στεροειδών.

Οι δαπάνες διαφήμισης στον τύπο, στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο και στο διαδίκτυο αντιστοιχεί στο 0,99% του εθνικού εισοδήματος 57 χωρών.

Η μάρκα

Η συνεχής θέαση μιας μάρκας, την κάνει οικεία σε εμάς και αυτή η αίσθηση οικειότητας μας επηρεάζει ώστε να την προτιμάμε. Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι αγοράζουν τις περισσότερο διαφημιζόμενες μάρκες, εκτός και αν σκεφτούν συνειδητά για τις επιλογές τους. Έτσι, όση μεγαλύτερη θέαση έχει η μάρκα, τόσο το καλύτερο – γι' αυτό προσπαθούν να βάζουν τα λογότυπα στα ρούχα. Ο John Wanamaker, ο ιδρυτής μιας επιτυχημένης αλυσίδας καταστημάτων, είπε “Γνωρίζω ότι τα μισά χρήματα που ξοδεύω για διαφήμιση πάνε χαμένα, αλλά ποτέ δεν μπορώ να καταλάβω ποια ακριβώς”.

Διαφημιστική έκρηξη

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι ο μέσος βορειοαμερικανός εκτίθεται σε 3.000 διαφημίσεις την ημέρα – και η Ευρώπη δεν διαφέρει πολύ. Επίσης, τα παιδιά πέντε ετών μπορούν να αναγνωρίσουν έως και 100 μάρκες και λογότυπα. Οι κίνδυνοι των μη ελεγχόμενων διαφημίσεων είναι προφανείς, γι' αυτό η Ε.Ε. Προσπαθεί να καθιερώσει αυστηρότερους ελέγχους στον διαφημιστικό κλάδο.

Η κάθε ευρωπαϊκή χώρα έχει διαφορετικούς κανονισμούς για τη διαφήμιση, αλλά υπάρχει η νομοθεσία της Ε.Ε. Και ο Κανονισμός της Τηλεόρασης Χωρίς Σύνορα (Television Without Frontiers Directive - TWF), ο οποίος σχεδιάστηκε για να εναρμονίσει τους κανονισμούς, έτσι ώστε οι διεθνικές μεταδόσεις (π.χ. Από δορυφόρους τηλεόρασης) δεν α παραβαίνουν τους εθνικούς κανονισμούς.

Κάπνισμα

Ένας νέος κανονισμός της Ε.Ε. υιοθετήθηκε τον Ιούλιο 2005, ο οποίος απαγορεύει τις διαφημίσεις τσιγάρων στα περιοδικά, στις εφημερίδες, στο ραδιόφωνο και στο διαδίκτυο, καθώς επίσης και τις χορηγίες καπνοβιομηχανιών σε διεθνείς εκδηλώσεις. Οι ομάδες ακτιβιστών κατά του καπνίσματος πιστεύουν ότι τα μέτρα θα μπορούσαν να είναι αυστηρότερα, ενώ κάποιες χώρες όπως η Γερμανία αντιτίθενται σε αυτά λόγω των μεγάλων κερδών των εφημερίδων από τις διαφημίσεις. Κάποιες μορφές διαφήμισης τσιγάρων δεν επηρεάστηκαν, όπως οι αφίσες, οι διαφημίσεις στους δρόμους, ο κινηματογράφος και η έμμεση διαφήμιση π.χ. λογότυπα στα ρούχα. Ο νόμος επιτρέπει στις χώρες να ορίσουν οι ίδιες τους κανονισμούς σε αυτές τις περιοχές.

Ο παράγοντας "γκρίνια"

Οι σημερινοί σύμβουλοι μάρκετινγκ μιλούν πολύ για τον παράγοντα “γκρίνια” - όταν οι διαφημίσεις απευθύνονται στα παιδιά, τα επηρεάζουν με τέτοιο τρόπο ώστε να γκρινιάζουν στους γονείς τους μέχρι να υποκύψουν. Τα παιδιά ολοένα και περισσότερο γίνονται ο στόχος διαφημιστικών εκστρατειών για φαγητά και ποτά, παιχνίδια και άλλα. Αλλά καθώς τα επίπεδα παιδικής παχυσαρκίας παίρνουν διαστάσεις επιδημίας και κάποιες Χώρες Μέλη της Ε.Ε. έχουν περιορισμούς στις διαφημίσεις παιχνιδιών (στην Ιρλανδία ισχύουν από το 2005, στην Σουηδία από το 1996 -απαγορεύονται διαφημίσεις που απευθύνονται σε παιδιά κάτω των 12 ετών- στην Ελλάδα είδη ισχύουν απαγορεύσεις), αυξάνεται η πίεση για την επιβολή περιορισμών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Η χρήση αστέρων

Σήμερα, οι διαφημιστές δεν χρησιμοποιούν άμεσα επώνυμους για την προώθηση προϊόντων. Το κοινό είναι πλέον πιο σκεπτόμενο και δεν πείθεται ότι οι αστέρες πραγματικά χρησιμοποιούν τα προϊόντα, όπως υποστηρίζουν στις διαφημίσεις. Οι διαφημιστές όμως χρησιμοποιούν τις διασημότητες με πιο έμμεσο τρόπο – φορώντας τα ρούχα, χρησιμοποιώντας διάφορα προϊόντα ή οδηγώντας αυτοκίνητα, χωρίς να δηλώνεται ότι πληρώνονται γι' αυτό.

Προσέξτε τις διαφημίσεις
Κάποια γυναικεία περιοδικά περιέχουν μια σελίδα με αυτοκόλλητα προς χρήση ως σελιδοδείκτες, στα οποία υπάρχουν οι φράσεις όπως “Πρέπει να αγοράσω” ή “Πρέπει να έχω”. Έτσι οι γυναίκες σημειώνουν μέσα στο περιοδικό όλα τα ρούχα, αξεσουάρ κλπ που τους αρέσουν, ώστε να έχουν ένα αρχείο όλων όσων προγραμματίζουν να αγοράσουν. Αυτή η απευθείας παρότρυνση για αγορές ουσιαστικά αφορά την οικοδόμηση της αίσθησης ότι πραγματικά χρειάζονται αυτά τα προϊόντα.

Καθώς βομβαρδιζόμαστε καθημερινά με διαφημίσεις, δεν μένουμε ποτέ χωρίς ιδέες για πράγματα που θα θέλαμε να αγοράσουμε. Ακόμα και μέσα σε μία τουαλέτα δεν μπορείς να ξεφύγεις από τις διαφημίσεις! Πολλές εταιρίες έχουν εξειδικευτεί στο να μας πείθουν να αντικαταστήσουμε πράγματα τα οποία δεν χρειάζονται αντικατάσταση (όπως συμβαίνει με τη μόδα στην βιομηχανία ρούχων).

Κάθε λίγους μήνες εμφανίζεται μια νέα σειρά ρούχων και τεχνολογικών προϊόντων και έτσι πάντα υπάρχει κάτι καινούριο στο οποίο δεν μπορείτε να αντισταθείτε. Οι καταναλωτές οδηγούνται στο να νιώθουν ότι αυτά τα προϊόντα είναι απαραίτητα για την εικόνα τους. Αυτοί οι οποίοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ντύνονται σύμφωνα με την τελευταία μόδα, μπορεί να νιώθουν λιγότερο ελκυστικοί από τους άλλους. Όλα αυτά είναι μέρος ενός παιχνιδιού των βιομηχανιών της μόδας και της τεχνολογίας ώστε να αυξάνουν τις πωλήσεις τους – και είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό.

Ακόμα και οι χορηγίες αποτελούν μία άλλη μορφή διαφήμισης, σύμφωνα με την οποία η μάρκα συνδέεται με την ανάμνηση ωραίων στιγμών. Οι μεγάλες μάρκες χορηγούν αθλητικές ή μουσικές εκδηλώσεις, όπως φεστιβάλ ή τελετές απονομής, έτσι ώστε το κοινό στόχος να περνάει μία ολόκληρη μέρα ή βραδιά σε μία ευχάριστη ατμόσφαιρα, περιβαλλόμενο από το λογότυπο του χορηγού.

Ένας άλλος πολύ πειστικός τρόπος διαφήμισης είναι οι εκπτώσεις ή οι ειδικές προσφορές που διαρκούν ένα ορισμένο διάστημα. Κάποια καταστήματα έχουν προγράμματα διατήρησης πιστών πελατών, τα οποία προσφέρουν π.χ. Την 10η αγορά δωρεάν ή μία κάρτα μέλους. Μέσω των καρτών μέλους, το κατάστημα συλλέγει τα προσωπικά σας δεδομένα για να σας σταλεί διαφημιστικό υλικό.


Στατιστικές για τη διαφήμιση:

  • Σύμφωνα με στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο του 2004, η διαφημιστική δαπάνη στο διαδίκτυο στην Ελλάδα είχε φτάσει τα 9.350 εκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση από το 2003 της τάξεως του 30%.

  • Κατά τις πλέον πρόσφατες εκτιμήσεις, η διαφημιστική δαπάνη για το 2009 αναμένεται ότι θα είναι: στο Διαδίκτυο θα ξεπεράσει τα 57,1 δισεκατομμύρια δολάρια, έναντι 59,33 δισεκατομμυρίων δολαρίων των περιοδικών και 39,92 δισεκατομμυρίων δολαρίων του ραδιοφώνου.

  • Η «χρυσή» χρονιά για το Διαδίκτυο όμως, εκτιμάται ότι θα είναι το 2010, έτος κατά το οποίο η διαφημιστική δαπάνη στο Ίντερνετ, αναμένεται να φτάσει στα 66,9 δισεκατομμύρια δολάρια, έναντι 41,24 δισεκατομμυρίων του ραδιοφώνου και 61,56 δισεκατομμυρίων των περιοδικών. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι, τη χρονιά αυτή, η διαφημιστική δαπάνη στο Διαδίκτυο θα είναι η διπλάσια σε σχέση με εκείνη της υπαίθριας διαφήμισης (37,33 δισεκατομμύρια δολάρια), η μισή σε σχέση με τη δαπάνη στις εφημερίδες (130,07 δισεκατομμύρια δολάρια) και το ποσοστό της δαπάνης στην τηλεόραση (204,55 δισεκατομμύρια δολάρια).


  • Κατηγορία: Αυτό το ξέρατε? | Έγραψε: woman-life (12-01-2009) | Το διάβασαν: 4953

    Άλλα άρθρα με θέμα :

    Καινούρια Άρθρα :

    · Είναι και κάτι πρωινά ...!!!

    · 5 Tips για οικονομικές καλοκαιρινές...

    · Τοματόσουπα με καπνιστό λουκάνικο

    · Τα 4 SOS τιπ για το μακιγιάζ της πα...

    · Δουλεύω στο σπίτι

    · Μην κάνετε αυτά τα λάθη μπροστά στα...

    · Το φαρμακείο των καλοκαιρινών διακο...

    · 40+ Πλεξούδες για το καλοκαίρι

    · Η ζωή με σκύλο

    · 10 ταξίδια που πρέπει να κάνεις πρι...

    · Φτιάξε δικά σου πεντανόστιμα ferrer...

    · 4 λάθη καλοκαιρινού μακιγιάζ

    · Τα πρώτα 70 λεπτά του μωρού στον κό...

    · 7 τύποι γυναικών που οι άντρες δε θ...

    Συνολικά σχόλια: 0

    Μόνο εγγεγραμμένα μέλη μπορούν να αφήνουν σχόλια.

    [ Εγγραφή νέου μέλους | Είσοδος ]



    Σχόλια Καινούρια τεστ
  • Πώς εκδηλώνετε τον έρωτά σας? New

  • Τι είδους ζευγάρι είστε?

  • Θα ωριμάσετε επιτέλους?

  • Τα θέλω όλα εδώ και τώρα!

  • Το ποτήρι είναι μισοάδειο ή μισογεμάτο?

  • Είστε στο σωστό επαγγελματικό δρόμο?
  • Login form
    Μπείτε στην παρέα μας!
    Γίνετε μέλος και αποκτήστε πρόσβαση στις κρυφές σελίδες!

    Όνομα :
    Κωδικός :





    Αναζήτηση Άρθρων


    Χρήσιμοι σύνδεσμοι


    Η αναδημοσίευση μπορεί να γίνει αν, και μόνο αν τηρηθούν οι όροι
    Copyright MyCorp © 2024 - Site managed by uCoz
    website stats