Η αρνητική διάθεση μπορεί τελικά να μην είναι και τόσο...αρνητική, σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυστραλιανής μελέτης που αποφαίνεται ότι η θλίψη κάνει τους ανθρώπους λιγότερο εύπιστους, βελτιώνει την κριτική τους ικανότητα και ενισχύει τη μνήμη τους. Η μελέτη, της οποίας ηγήθηκε ο καθηγητής Ψυχολογίας Τζόζεφ Φόργκας του πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας, έδειξε ότι οι άνθρωποι με αρνητική διάθεση διέθεταν καλύτερη κριτική σκέψη και έδιναν μεγαλύτερη προσοχή στο περιβάλλον τους σε σχέση με τους πιο χαρούμενους ανθρώπους, οι περισσότεροι από τους οποίους είχαν την τάση να πιστεύουν ό,τι τους έλεγαν.
"Ενώ η θετική διάθεση δείχνει να ευνοεί τη δημιουργικότητα, την ευελιξία, τη συνεργασία και την εξάρτηση από πνευματικές διεξόδους, η αρνητική διάθεση πυροδοτεί μία περισσότερο προσεκτική σκέψη με το επίκεντρο στην παρατήρηση του εξωτερικού κόσμου", σημειώνει ο Φόργκας.
"Η έρευνά μας υποδεικνύει ότι η θλίψη προωθεί τις διαδικασίες επεξεργασίας των πληροφοριών, που απαιτούνται για την αντιμετώπιση περισσότερο κρίσιμων καταστάσεων", προσθέτει.
Για τις ανάγκες της μελέτης, ο Φόργκας και η ομάδα του πραγματοποίησαν πολλά πειράματα, ξεκινώντας με την πυροδότηση χαρούμενων ή δυσάρεστων συναισθημάτων στους εθελοντές μέσω της παρακολούθησης ταινιών και της ανάκλησης στη μνήμη θετικών ή αρνητικών γεγονότων.
Σε ένα από τα πειράματα, χαρούμενοι και θλιμμένοι εθελοντές κλήθηκαν να κρίνουν την αξιοπιστία φημών και σύγχρονων μύθων. Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι εκείνοι που είχαν αρνητική διάθεση είχαν και λιγότερες πιθανότητες να πιστεύουν στους μύθους.
Όσοι είχαν κακή διάθεση ήταν επίσης λιγότερο πιθανό να παίρνουν παρορμητικά αποφάσεις με βάση τις φυλετικές ή θρησκευτικές προκαταλήψεις τους και επίσης λιγότερο πιθανό να κάνουν λάθη όταν κλήθηκαν να ανακαλέσουν ένα γεγονός στο οποίο ήταν μάρτυρες.
Η μελέτη συμπεραίνει επίσης ότι οι θλιμμένοι άνθρωποι είναι καλύτεροι στο να εκφράζονται με γραπτά επιχειρήματα, το οποίο σύμφωνα με τον Φόργκας δείχνει ότι μία "ελαφρώς αρνητική διάθεση μπορεί πράγματι να προωθήσει ένα περισσότερο σαφές και τελικώς περισσότερο επιτυχημένο τρόπο επικοινωνίας".