Επειδή πολύ συχνά ακούμε από συγγενείς και φίλους πώς σημασία δεν έχει τόσο η νηστεία ,όσο τα καλά έργα και η πίστη , γράφει ο Άγιος Βασίλειος μία ωραία παρομοίωση για να δείξει το κέρδος πού έχει ο άνθρωπος από τη νηστεία.
Όπως δηλαδή είναι ευκολότερο να επιπλεύσει σε τρικυμία ελαφρότερο πλοίο απ 'ότι ένα βαρυφορτωμένο με εμπορεύματα και πλήθος ανθρώπων, έτσι και τα σώματά μας όταν παραφορτώνονται με τροφές, εύκολα υποκύπτουν σε ασθένειες.
Θα πει ίσως κάποιος πώς αν έχουμε πίστη τι χρειάζεται η νηστεία; Απαντά ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγοντας πώς η νηστεία χαρίζει μεγάλη ευσέβεια και φιλοσοφημένη σκέψη και μεταβάλλει τον άνθρωπο σε άγγελο, ώστε να μπορεί να αγωνίζεται εναντίον των πονηρών ασωμάτων δυνάμεων.
Αυτός πού νηστεύει είναι ανάλαφρος κι' έχει φτερά, προσεύχεται με άγρυπνο πνεύμα, σβήνει τις πονηρές επιθυμίες, εξευμενίζει τον Θεό και ταπεινώνει την ψυχή πού υπερηφανεύεται.
Η νηστεία νομοθετήθηκε στον Παράδεισο. Είναι η πρώτη εντολή πού έλαβε ο Αδάμ: "από το δένδρο τής γνώσεως τού καλού και τού κακού δεν θα φάγετε".
Ο Λάζαρος με τη νηστεία μπήκε στον Παράδεισο. Ο Μωυσής με τη νηστεία πλησίασε το Όρος Σινά και δέχθηκε το νόμο πού γράφθηκε από τον ίδιο τον Θεό στις πλάκες. Ο Ηλίας με τη νηστεία σταμάτησε για τρεισήμισι χρόνια τον ουρανό να βρέχει εξαιτίας τού παρανόμου λαού.
Οι τρεις Παίδες στην κάμινο τής Βαβυλώνος με τη νηστεία απεδείχθησαν πιο δυνατοί και από το χρυσάφι. Ο Δανιήλ με τη νηστεία δίδαξε και τα λιοντάρια να νηστεύουν, αλλά και διέκρινε με καθαρή ψυχή τα οράματα τού Ναβουχοδονόσωρος. Ο απόστολος Παύλος με τη νηστεία ανέβηκε ως τον τρίτο ουρανό.
Ο ίδιος ο Χριστός με τη νηστεία αφού οχύρωσε την σάρκα δέχθηκε τις προσβολές τού διαβόλου: κι' αυτό το έκανε όχι γιατί είχε την ανάγκη τής νηστείας αφού ήταν και τέλειος Θεός, αλλά για να διδάξει εμάς να προετοιμαζόμαστε με τη νηστεία να αντιμετωπίζουμε τούς πειρασμούς.
Απόσπασμα από την Α` ομιλία περί νηστείας τού Αγίου Βασιλείου, ΕΠΕ, τ. 6
|