Η κατάσταση μιας μηχανής συνήθως δε φαίνεται με την πρώτη ματιά κι επειδή οι έρωτες μ' αυτού του είδους τις καμπύλες είναι κεραυνοβόλοι, καλό θα ήταν να προσέξουμε κάποια σημεία:
1. "Κόβουμε" πριν τη μηχανή, τον αναβάτη. Αν είναι "ινδιάνος" δε μας κάνει, την έχει "ξεσκίσει". 2. Ελέγχουμε στην άδεια αριθμούς πλαισίου και κινητήρα για κάθε ενδεχόμενο κι αν είναι καθαρή, την ημερομηνία 1ης άδειας προσέχοντας μην κυκλοφόρησε κι άλλα 5-6 χρόνια πριν εισαχθεί. 3. Ρίχνουμε μια πρώτη ματιά στο χρώμα κι αν δεν είναι "της μάνας της" ζητάμε εξηγήσεις. Ένα καλοβαμμένο σύνολο μπορεί να κρύβει άσχημες πτώσεις. 4. Καλό θα ήταν να βγάλουμε τη σέλλα και το ρεζερβουάρ για να δούμε στο σκελετό όχι τόσο αν υπάρχουν σκουριές, άλλα πιθανά σημάδια από καλυμπρα ιδιαίτερα στο "λαιμό" (έχουμε δει στόκο, ακόμη και σε deltabox!). Με την ευκαιρία τσεκάρουμε πλεξούδα, μπαταρία, καρμπιρατέρ, ηλεκτρικά και κυρίως, πόσο νοικοκύρης είναι ο πωλητής κι αν έχει καταφύγει σε πατέντες ή, καλώς, "τα 'χωνε". 5. Επειδή τα χιλιόμετρα γυρίζουν πανεύκολα, βλέπουμε την ένδειξη αλλά προσέχουμε γι ανεπαίσθητα σημάδια στα κυλινδρακια του χιλιομετρητή, υπολογίζοντας πως η μέση κύρια χρήση "γράφει" συνήθως 10-15.000 km το χρόνο. 6. Κινητήρας. Πρέπει να πάρει πρόθυμα μπρος, αλλιώς ψάξτε για πρόβλημα σε τροφοδοσία, ανάφλεξη, συμπίεση... Εδώ χρειάζεται η γνώμη κάποιου που ξέρει ν' ακούει κινητήρες κι αν δεν υπάρχει, η συνδρομή μηχανικού. Γενικός κανόνας, να δουλεύει ομαλά και στρωτά σ' όλη την κλίμακα στροφών χωρίς ανακολουθίες, να είναι "εύστροφη" όπερ ν' αποκρίνεται άμεσα στο γκάζι, να δουλεύει χωρίς κραδασμούς και ν' ακούγονται το δυνατόν λιγότεροι μεταλλικοί ήχοι - κάτι σαν "δούλεμα-βαμβάκι". Αν το αυτί σας δε συνεργάζεται, ακουμπήστε τον κινητήρα μ' ένα σίδερο, πιάστε σφιχτά την άλλη άκρη και κολλήστε το στη γροθιά σας ν' ακούσετε... Ήχοι ρυθμικοί, ανάλογοι με τις στροφές του κινητήρα μπορεί να σημαίνουν πρόβλημα οι μπασσοι σε στρόφαλο, μπιέλες, κουζινέτα και πιο πρίμα σ' εκκεντροφόρους, κοκκορακια, ελατήρια... και κάτι πιο καχύποπτο: μυρίστε το λάδι του κινητήρα, γιατί κάποιοι ρίχνουν ακόμη και βαλβολινη για να μην ακούγεται. Δικαιολογίες του στυλ: "θέλει ένα μικρο service", κρύβουν συνήθως παγίδες. Ας γίνει το service και κλείνετε νέο ραντεβού. 7. Κάντε οπωσδήποτε μια βόλτα και, αρχαίο τεστ, αφήνοντας το τιμόνι σε επίπεδο δρόμο πρέπει βέβαια να πηγαίνει ίσια χωρίς ν' αναγκαστούμε ασυναίσθητα να μετακινήσουμε το κέντρο βάρους μας στο πλάι, ισοσταθμίζοντας το όποιο "τράβηγμα". Έχοντας μέτρο σύγκρισης, τσεκάρουμε πως τ' άλογα δεν ψόφησαν και κυρίως, πόσο γρήγορα και χωρίς δισταγμούς τα νιώθουμε στη ρόδα. Ελέγξτε κοσκινίσματα, περίεργους θορύβους, φρένα, ανάρτηση, πώς μπαίνει στις στροφές και κυρίως, αν δένει με τις αναλογίες σας -μη νιώθετε σα να καβαλάτε σκύλο. 8. Στεγανοποίηση. Ελέγχουμε για ίχνη φλαντζοκολλας, σημάδι χειρουργείου. Μετά το "πλάκωμα" όσο και να την έχει πλύνει ο τύπος κάτι θα δακρύσει κι αν δε φαίνεται, θα μυρίσει λάδι ή αντιψυκτικό. Αν δεν είναι σοβαρό, ευκαιρία να ρίξετε την τιμή. 9. Αμορτισέρ. Τα καλάμια δεν πρέπει να 'χουν το παραμικρό σημάδι και βέβαια να μη φτύνουν λάδι οι τσιμούχες. Τεστάρουμε πιέζοντας απότομα τις μπουκάλες. Αν επιστρέψουν στη θέση ηρεμίας πιο αργά απ' ο,τι τις πιέσαμε, έχει καλώς. Αν όχι, κι άλλο διαπραγματευτικό χαρτί. Επαναλαμβάνουμε στο ψαλίδι. 10. Τελική μετάδοση. Γρανάζια-αλυσίδα /διαφορικό, είναι αδιάψευστοι μάρτυρες πραγματικής ηλικίας της μότο και των συνηθειών του χρήστη. Δείτε πόσο "υγιή" είναι τα δόντια στο πίσω γρανάζι και κλασσικά τραβήξτε τον μεσαίο κρίκο στο τόξο επαφής του με την αλυσίδα. Πρέπει ν' αποκαλύπτεται λιγότερο απ' το μισό δόντι. Το διαφορικό δεν πρέπει να "χτυπάει" σε γρήγορες αυξομειώσεις ταχύτητας στην πορεία και να "κουμπώνουν" γλυκά και χωρίς αντιρρήσεις οι ταχύτητες. Για "ψεύτικα κενά", ούτε λόγος. 11. Φρένα. Έλεγχος βαθμού φθοράς σε δισκοπλακες (άλλος μάρτυρας ηλικίας), τρόμπες, σωληνάκια, κατανεμητή, αν τα πιστονακια επιστρέφουν και δεν "δάγκωσαν" τα τσιμουχακια, διαρροές... 12. Συμπλέκτης - κιβώτιο. Ελέγξτε αν πατινάρει ο συμπλέκτης κι αν ακούγεται στη σύμπλεξη - αποσύμπλεξη κάτι σαν... φθαρμένο ρουλεμάν. Όσο για το κιβώτιο, σας τα 'πε όλα μόνο του στην πρώτη βόλτα. 13. Αναλώσιμα. Δείτε προσεκτικά τις οξειδώσεις σε εξατμίσεις-καζανάκι ή πιθανά μπαλώματα και, μιας κι είστε εκεί, πάρτε μια "τζουρια" μήπως μυρίζει άκαυτο ή λάδι. Ελέγξτε λάστιχα, φώτα, τακάκια, ντιζες, ψιλολόγια, διαπραγματευτείτε την τιμή ανάλογα με τις ελλείψεις κι ο θεός να βάλει το χέρι του, όχι στο λάθος σημείο...
pipini.gr
|